• HET VAARGEBIED

Het vaargebied van tweemastklipper Ortolan

Interessante zeilgebieden in Nederland zijn het Markermeer, het IJsselmeer en natuurlijk de Friese meren. Het is maar net wat u wilt. Bent u een liefhebber van Friese dorpjes, zicht op groene weilanden en historische boerderijen dan zit u goed op de Friese meren. Gaat uw voorkeur uit naar de uitgestrektheid van het IJsselmeer, dan kan dat ook. Eventueel aangevuld met een bezoek aan plaatsen als bijvoorbeeld Enkhuizen, Hoorn of Volendam.

Europa’s grootste natuurgebied: de Waddenzee

Uniek is het zeilen op de Waddenzee, Europa’s grootste natuurgebied. Een waar paradijs voor natuurliefhebbers met avontuurlijk bloed.  Het droogvallen is een ware belevenis, als u van boord stapt staat u letterlijk op de bodem van de zee! Het bezoeken van één of meerdere Waddeneilanden, zoals Vlieland, Terschelling of Ameland, behoort tot de mogelijkheden.

Opstappen waar u wilt

Onze opstaphaven is Stavoren, maar in overleg is opstappen in andere havenplaatsen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan Makkum, Lemmer, Den Oever of Enkhuizen. Graag bekijken wij of uw wens mogelijk is, informeer hier dus gerust naar.

Leren navigeren met de schipper van de Ortolan

Christiane Frömbgen is sinds 2016 de schipper van de Ortolan.

Zij nodigt u graag uit achter op het dek. Als u het leuk vindt kunt u helpen bij het navigeren en hier meer over leren. De schipper maakt gebruik van de meest actuele waterkaarten en legt u graag uit waar u allemaal op moet letten. Zeker op de Waddenzee is rekening houden met de getijden en stroming een must! Op deze kaart kunt u zich vast oriënteren. Het is zelfs mogelijk om alvast een route uit te stippelen.

De afgelopen eeuw gingen vele andere schippers Christiane voor. De Ortolan kent een rijke geschiedenis. Lees hier meer over.

Thuishaven Stavoren

IJsselmeer – Noord

Waddenzee

Natuur & Milieu

Zeilen is vooral duurzaam genieten

Zeilen is een bijzonder milieuvriendelijke manier van verplaatsen. Er wordt immers gebruik gemaakt van windenergie.

Wij zijn begaan met de natuur en het milieu en proberen dan ook zoveel mogelijk te zeilen. Meestal gebruiken we de motor alleen voor het manoeuvreren in havens en sluizen.

Hiernaast gaat de Ortolan zeer bewust om met energieverbruik en hergebruik van warmte.

Stroomverbruik aan boord van de Ortolan

Voor de elektriciteitsvoorziening tijdens het zeilen zijn we afhankelijk van accu’s. Zij voorzien het schip van 24 volt en via een omvormer van 230 volt. Met volle accu’s heeft het schip een energievoorraad van ongeveer 6 kilowatt/uur. In de regel is dit genoeg om een dag zeilen te overbruggen. In de meeste havens zijn elektriciteitskasten aanwezig, de accu’s worden dan weer opgeladen.

Aan boord van de Ortolan bevindt zich een fluistergenerator, die loopt op fossiele brandstoffen. Zo kan het schip van elektriciteit worden voorzien wanneer er geen elektriciteitskast in de buurt is. In enkele havens is dit het geval en natuurlijk wanneer er op het water wordt overnacht.

Minimale belasting voor het milieu

Het maakt voor de belasting van het milieu niet uit of elektriciteit is opgewekt via een generator in een elektriciteitscentrale of via een generator aan boord.

Onze fluistergenerator produceert naast elektriciteit als bijproduct ook warmte.  Dit houdt in dat het uiteindelijke rendement (de energie die zijn bestemming bereikt waar het voor bedoeld is) tussen de 10 en 15% is. De rest gaat verloren aan warmte, dit wordt ook wel afvalwarmte genoemd. Wanneer de afvalwarmte onbenut blijft is dat belastend voor het milieu, daarom hergebruikt de Ortolan deze afvalwarmte!

De Ortolan gaat duurzaam om met warmte

De Ortolan is voor warm water voorzien van een boiler. Dit water wordt opgewarmd via een combiketel, die het schip ook van centrale verwarming voorziet. Omdat het zonde zou zijn wanneer we de afvalwarmte verloren zouden laten gaan is er op de Ortolan een roestvrijstalen en geïsoleerde boiler geplaatst met twee warmtewisselaars.

De warmtewisselaars zorgen ervoor dat het water in de boiler wordt opgewarmd. Enerzijds met behulp van de combiketel en anderzijds doordat opgewarmd koelwater van de generator warmte afgeeft. De meeste warmte die de generator produceert verlaat het schip namelijk via het koelwatersysteem. Door het koelwater eerst langs de warmtewisselaar te sturen, komt het rendement van de generator op ongeveer 70 %.

Bovendien bespaart deze manier van duurzaam omgaan met warmte ook brandstof. De combiketel heeft zo immers minder energie nodig om het water op te warmen. Goed bezig!